Train efekt v terminologii konvekce

Train efekt, z anglického „train effect“ znamená v překladu působení či podoba vlaku, počeštěně můžeme použít tedy efekt vlaku. Jak tento pojem souvisí se srážkovou činností a konvekcí (připomeňme, že jde o srážky podoby přeháněk a bouřek), se pokusí objasnit tento text.

Konvekční srážky jsou obecně srážky prudké a spíše krátkodobé, což ovšem nemusí platit vždy. Vždy je totiž důležité, jaký mají rozsah, intenzitu a hlavně také jak postupují vůči danému místu a jaké mají další chování. Toto místo si pro tento text označme jako „P“, tedy pozorovací místo či místo pozorování. Jde o místo, přes které přechází daná konvekční činnost. Nejvýznamnější srážky co do vydatnosti přinášejí bouřkové pásy, na které navazují oblasti trvalých srážek vrstevnaté oblačnosti. V takových případech se objeví prudké srážky, které způsobí rychlý odtok z území. Na ně navazují srážky trvalé o různé intenzitě. I ve vrstevnaté oblačnosti se mohou postupně obnovovat konvekční buňky (vznikat nové) a srážky pak zesilují a mají tak lokálně opět konvekční podobu prudkých srážek.

Prudké a krátké versus prudké a trvalé

Nyní si uveďme dva rozdílné příklady postupu bouřkového pásu (bez následné vrstevnaté oblačnosti s výskytem trvalých srážek) přes dané místo P. Projevy počasí, zejména druh srážkové činnosti a její trvání záleží na postupu tohoto pásu.

V příkladu prvním bude bouřkový pás o několika buňkách, řekněme o pěti bouřkových buňkách, postupovat vůči místu P na šířku. Představme si pás bouřek táhnoucí se například od Prahy po Kolín, který bude putovat k jihu. V takovém případě se v místě P a v několika dalších místech, které pás krátce přejde a kterých bude x, objeví krátce prudké srážky a v některých částech pásu například i krupobití. Srážková činnost bude trvat při přechodu pásu například 25 minut a srážkový úhrn bude činit 15mm. Kolik míst pás zasáhne a jakou intenzitou či s jakými projevy, bude záviset na jeho dalším vývoji dle podmínek v troposféře daných oblastí.

Ve druhém případě půjde o ten samý bouřkový pás, opět táhnoucí se od Prahy po Kolín. Nyní bude putovat ale ve vztahu k místu P a dalším místům, které přejde podélně. Postupovat bude v našem příkladu například k východu. Přejde tedy menší území, ale přejde přes každé místo i přes naše místo P celý. V takových případech může spadnout hodně srážek, dejme tomu že pás přejde za 2 hodiny a naprší za tuto událost 40mm srážek. Konvekční buňky se mohou ale také stále obnovovat a přecházet v určité intenzitě dané místo celé a to bude znamenat specifické projevy počasí, které budou značně rozdílné oproti prvnímu příkladu. Konvekční činnost může též dále poté zanikat a zůstávat tak bude pouze nad dosti malým územím. Prudké srážky o střídavé intenzitě a krátce i s výskytem krup, budou trvat v daném místě P a případně v některých dalších místech podstatně déle. Projevy budou například následující: před příchodem pásu nárazový vítr, následně prudký déšť s různou intenzitou dle přechodu jednotlivých konvekčních buněk a krátce mezi tím výskyt krupobití. Srážková činnost bude v tomto případě trvat například 4 hodiny a naprší v ní 100mm srážek, ale může to být v některých případech i více. Záleží na tom, jak dlouho se bude konvekce nad danou lokalitou obnovovat.

Ve druhém případě byl tedy popsán train efekt, kdy postup bouřkového pásu o několika buňkách vůči danému místu je podélný a v určitém místě vznikají nové konvekční buňky, které mohou v jiném místě opět zanikat a dále pás nedoputuje. Toto tedy připomíná jedoucí vlak. Takové situace přinášejí do daných lokalit extrémní srážkové úhrny a zejména na menší toky bleskové povodně větších intenzit s velmi rychlým nástupem, ale po ustání srážkové činnosti též s velmi rychlým opadem.

 

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s